Veelgestelde vragen

Algemene vragen

 Financiële vragen

 Procedurele vragen

 Wetgeving

 Overige vragen

Algemene vragen

Waarom zou ik een huishoudelijke hulp inschakelen?

Een huishoudelijke hulp is er niet alleen voor mensen die de huishoudelijke taken door omstandigheden (ouderdom, handicap) niet meer uit kunnen voeren. Ook mensen die een drukke baan hebben en daardoor niet aan de huishoudelijke taken toe komen, kunnen een hulp inschakelen. Zelfs als u een hekel hebt aan het verrichten van huishoudelijke werkzaamheden kunt u een hulp in huis nemen.

Hoe weet ik dat mijn hulp betrouwbaar is?

Wij hebben al vele jaren ervaring met het zoeken en koppelen van huishoudelijke hulpen. Wij weten dus waar we op moeten letten bij het vinden van een geschikte hulp voor u. Direct bij de inschrijving van de hulpen controleren wij hen op bepaalde gebieden. Daarnaast verwijderen wij hulpen die niet betrouwbaar zijn direct uit ons bestand. Als laatste dient u een gesprek aan te gaan met de hulp om na te gaan of er een klik is. Tijdens dit gesprek merkt u meestal snel genoeg of de hulp te vertrouwen is. Wanneer u geen klik hebt met de hulp of deze niet vertrouwt dan gaan wij graag voor u op zoek naar een geschiktere hulp.

Hoe oud zijn jullie hulpen?

Al onze hulpen zijn minimaal zestien jaar oud.

Hoe houden jullie rekening met mijn wensen?

Wanneer u een aanvraag indient, hebt u de mogelijkheid om verschillende wensen op te geven. Wij houden bij het zoeken van de hulp altijd rekening met uw opgegeven wensen.

Als ik een aanvraag indien, kan ik er dan van uit gaan dat ik een hulp krijg?

Wij hebben een database met een groot aantal zorgverleners. Na uw aanvraag gaan wij onmiddellijk op zoek naar een geschikte hulp. In enkele gevallen komt het voor dat wij niet direct een hulp voor u kunnen vinden die voldoet aan uw wensen. Wanneer dit het geval is laten wij u dit binnen elf werkdagen na het aanvragen van een hulp weten.

Wat kan ik verwachten van de hulp?

De hulp voert alle taken uit in en rondom het huis, u dient samen met de hulp te overleggen om welke taken dit gaat. U kunt hierbij denken aan schoonmaken, wassen, dweilen of het halen van uw boodschappen.

Ik heb geen klik met mijn hulp, wat nu?

U ontvangt van ons een jaar lang garantie op uw hulp. Op het moment dat de toegewezen hulp toch niet aan uw wensen voldoet of als er geen klik is met de hulp, kunt u een nieuwe hulp aanvragen. Wij gaan dan gratis voor u op zoek naar een vervangende hulp. Dit geldt ook voor de derde, vierde, enz. kandidaat.

Ik woon in een klein dorpje, kunnen jullie daar ook een hulp voor mij vinden?

Ja, wij zijn actief in heel Friesland, Drenthe en Groningen. In onze database staan dan ook hulpen uit verschillende steden en dorpen. Na het indienen van uw aanvraag gaan wij direct voor u op zoek naar een geschikte hulp bij u uit de buurt. Het zoeken van een hulp in een kleine plaats of dorp kan wel moeilijker zijn dan het zoeken van een hulp in een grotere stad, maar uiteraard doen wij ons uiterste best voor u.

Ik ontvang geen mail van jullie, hoe kan dat?

Om uw aanvraag te bevestigen, sturen wij u altijd een e-mail. U ontvangt ook e-mails van ons als wij een hulp voor u hebben gevonden. In deze mail vindt u de gegevens van de hulp zodat u contact op kan nemen. Het kan voorkomen dat meerdere e-mails van ons in uw 'spambox' of map met ongewenste mail terecht komen. Kijk dus ook af en toe in deze mappen. Mocht u dan alsnog geen e-mail van ons ontvangen dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Ik wil graag een ervaren hulp, kunnen jullie daarop selecteren?

Indien u met zekerheid een hulp met ervaring wenst, verwijzen wij u naar de website www.tophulp.nl. Op deze website vindt u enkel en alleen hulpen die hebben bewezen een tophulp te zijn.

Financiële vragen

Hoe moet ik mijn hulp betalen?

De hulp houdt via ons systeem de uren bij die hij/zij bij u heeft gewerkt. U kunt deze urenbriefjes inzien, waardoor u altijd weet hoeveel u de hulp dient te betalen. U dient uw hulp zelf uit te betalen, dit gaat niet via ons.

Wat is de investering?

Een huishoudelijke hulp verdient een vergoeding van slechts € 13,50 per uur, dit is inclusief alle bijkomende bedragen. U hoeft dus bijvoorbeeld geen vakantietoeslag te betalen. Voor de bemiddelingen rekenen wij eenmalig een bedrag, de kosten voor de bemiddeling kunt u naar ons overmaken zodra u de factuur ontvangt. De hoogte van het bemiddelingsbedrag kunt u vinden op onze pagina over de vergoeding.

Moet ik mijn hulp ook vakantiegeld betalen?

Nee, u betaalt de hulp slechts € 13,50 per uur. Hier zit ook al het vakantiegeld bij inbegrepen.

Procedurele vragen

Wie zoekt mijn hulp uit?

Wij hebben een groot bestand met beschikbare hulpen. Aan de hand van de wensen die u opgeeft bij het indienen van een aanvraag gaan wij voor u op zoek naar een geschikte hulp. Indien er een geschikte hulp voor u is gevonden, kunt u een kennismakingsgesprek plannen. Tijdens dit gesprek kunt u bepalen of er een klik is met de hulp. Is deze klik er niet? Dan gaan wij graag voor u op zoek naar een geschiktere hulp. De uiteindelijke keuze voor de hulp ligt dus bij u.

Worden de gegevens van de hulp gecontroleerd?

Ja, uw huis moet de plek zijn waar u zichzelf veilig voelt. Het is daarbij belangrijk dat uw hulp betrouwbaar is, daarom voeren wij verschillende controles uit:

Controlemoment 1: Wanneer de hulp zich inschrijft, moet deze een bevestiging van de samenwerking opsturen per post. In deze bevestiging moeten ook de gegevens van de betreffende persoon bevestigd worden. Pas na het controleren van de gegevens nemen wij weer contact op met de hulp.

Controlemoment 2: Op het moment dat een zorgzoeker een aanvraag indient, gaan wij direct met deze aanvraag aan de slag. Wanneer de aanvraag onduidelijk is, zullen wij om verduidelijking vragen. Vervolgens gaan wij direct op zoek naar een kandidaat die aan de wensen van de aanvrager voldoet. Het selecteren van de kandidaten wordt handmatig gedaan, op basis van de door u opgegeven wensen.

Controlemoment 3: Het laatste controlemoment ligt bij uzelf. Wij raden u aan om met uw hulp een afspraak te plannen om met elkaar kennis te maken, voordat u de samenwerking aan gaat. In dit gesprek kunt u kijken of er een klik is tussen u en de zorgverlener. Op het moment dat u een aanvraag indient, ontvangt u een e-book met tips die u kunt gebruiken tijdens het kennismakingsgesprek.

Overige controles: Op het moment dat wij klachten ontvangen over een hulp zullen wij deze op non-actief zetten. Ook spreken wij hulpen aan wanneer zij zich niet netjes gedragen, afspraken niet nakomen of slecht bereikbaar zijn.

Ik ben niet tevreden met mijn hulp en wil graag een klacht indienen, wat moet ik doen?

Wij zullen er alles aan doen om te zorgen dat u tevreden bent met uw hulp. Mocht u toch klachten hebben dan verzoeken wij u om contact met ons op te nemen. Onze medewerkers zullen de klacht in behandeling nemen en samen met u zoeken naar een geschikte oplossing. Mocht u niet tevreden zijn met de afhandeling van de klacht, dan kunt u het klachtenformulier invullen. De directie zal uw klacht dan nogmaals bekijken en in behandeling nemen.

Mijn hulp is ziek, ben ik verplicht om hem of haar wel door te betalen?

Als de hulp ziek is moet u officieel gezien de eerste zes weken 70% doorbetalen (art. 7:629 lid 2 BW). Toch merken we dat de meeste mensen afspreken dat de hulp een andere dag langs komt om de uren in te halen. U kunt dit zelf met de hulp afspreken en eventueel vastleggen in het contract.


Indien de hulp langdurig ziek is, kunt u bij ons wel een nieuwe hulp aanvragen. Dit valt meestal nog onder onze garantie.

Wetgeving

Moet ik mijn hulp opgeven aan de Belastingdienst?

Wanneer uw hulp drie of meer dagen per week bij u werkt, dient u deze aan te melden bij de Belastingdienst. U dient uw hulp dan uiterlijk een dag voor het ingaan van de werkperiode aan te melden bij de Belastingdienst. U dient in dat geval ook zelf de salarisadministratie uit te voeren. Ook moet u er op letten dat uw hulp zich op tijd aanmeldt bij de Belastingdienst.

Wanneer uw hulp maximaal drie dagen in de week voor u werkt, valt deze onder een andere regeling, namelijk de 'vrijgesteld huispersoneel'-regeling. Dit houdt in dat u de hulp niet aan hoeft te melden bij de Belastingdienst en dat u geen loonbelasting en premies af hoeft te dragen. In de meeste gevallen is er sprake van deze regeling. 

Als ik een samenwerking aan ga met een hulp, moet ik dan een contract opstellen?

Ja, wettelijk gezien heeft u in dat geval een arbeidsovereenkomst met de hulp. Dit kan echter zowel een mondelinge als een schriftelijke afspraak zijn. Deze overeenkomst gaat over de inhoud van de werkzaamheden, de uitbetaling van de vergoeding en over de werktijden. Om deze afspraken op papier te zetten, kunt u ons standaardcontract gebruiken. Dit standaardcontract kan gedownload worden zodra een aanvraag is ingediend. 

Mijn huishoudelijke hulp heeft schade veroorzaakt aan mijn interieur, wat nu?

Wanneer uw hulp per ongeluk schade heeft veroorzaakt aan uw woning, interieur of eigendommen dan valt dit onder uw eigen aansprakelijkheid. U hebt geen recht om hiervoor een vergoeding te eisen. Wel raden wij u aan om waardevolle spullen op te bergen of deze zelf schoon te maken.

Daarnaast dient u er ook voor te zorgen dat u de hulp veilige werkomstandigheden biedt. Dit houdt in dat u beschikt over veilige schoonmaakmiddelen, schoonmaakhandschoenen en een huishoudtrapje. Wanneer de hulp dan toch schade oploopt dan valt dit ook onder uw aansprakelijkheidsverzekering. 

Overige vragen 

Ik wil graag iemand verrassen met een hulp, kan dat via jullie?

Ja, dat kan wel, maar niet via deze website. Voor het cadeau geven van een hulp verwijzen wij u graag door naar www.schoonmaaksterkado.nl.

Ik zoek schoonmaaksters voor mijn bedrijf, kunnen jullie mij daarbij helpen?

Nee, helaas kunnen wij u alleen helpen met het zoeken naar hulpen voor in huis. Wanneer u op zoek bent naar een huishoudelijke hulp voor uw bedrijf verwijzen wij u graag door naar een website die gericht is op schoonmaaksters voor bedrijven

Ik ben op zoek naar een hulp voor tijdens mijn zwangerschap. Kan dit via jullie?

Wanneer u een hulp wenst voor tijdens uw zwangerschap, verwijzen wij u graag door naar de website huishuidhulprondombevalling.nl.

Ik ben op zoek naar een hulp voor een aantal weken, voor na mijn kraamtijd. Kan dit via jullie?

Ook in dit geval verwijzen wij u graag door naar huishoudhulprondombevalling.nl.

Op zoek naar een schoonmaakster? Schrijf u nu in!